Thursday, 24 November 2011

muka masam!

kmaren balik hubby dr kerja,aku buat muka semasam-masamnya!...by pn tnya la knapa aku bgtu,dan aku jawab"boring drumah!sakit kpla..gelap dunia,boring,stress!!!..mau jalan2"nah,macam2 minta ku ma c asben!..
"aik,cmana mau bjalan lau sakit?nah,ni malam kt p makan pastu urut tangan"..aku pn kasi bagus sikitla muka tandanya aku puas hati ngan perjanjian tu..

pastu ku tanya lagi"nda malu ka jalan sm ny yg pakai tongkat ni?"..hahaha,c hubby ktwa,knpa pla mau malu?aihh..pelik2 saja!

nah,tepat pukul 8pm kmi pn kluarla..bseri2 kunun mukaku dbawa bjalan..yehaaa!!!!...pastu c hubby bawa makan d kedai makan dkt simpang rumah tu..tomyam 20000 kunun nama restorannya!aku pn turunla..skali mau masuk kedai tuh,urg pn tengok2 la aku..terus sumbang jalanku!bilang c hubby pelan2 baa,aku nah macam mau blari sda p tempat duduk..rupanya malu jg!hahaha..dlm atiku sempat lg tpikir"padan muka,sapa suruh iya2 mau bjalan!"...

lepas makan,kmi p beurut tangan.perggghhh!!!sakit!!aku siap nangis2 lg..smpai c jasmine pn buat muka heran tgok mummynya..aihh..sandi betul aku kali nih!

15 hari!

tiba2 jak aku terasa mau update blog ku nih.lama nda ku menulis apa2 dcni,bukan teda masa..tp teda idea!dan sememangnya aku nih mmg bukan minat karang mengarang nih!...tp aku pikir2 drpada aku btidur2 saja,nah..bagus aku kasi buka sikit kpla otak ku nih!..

cuti 15 hari yg Dr.bagi memang buatkan aku bosan gila!lainla kalau cuti2 ni aku bleh balik kg ka,bleh masak2,bleh kemas2,jalan2,jaga anak,bestla..suda pasti 15 hari ni aku hargai sgt!


tp dgn keadaan kaki yg sebelah sja bleh gerak,tangan sblah saja yg ok,nah,apa la yg aku bleh buat?guling2 d tilam dn endingnya aku akn tidur smpai hubby pulang kerja!huh..rutin yg sgat mnstress kan aku!aku rindu mau kerja,rindu mau jalan2,rindu mau masak,cuci kain,mngemas,mngurus anak,mgurus laki,smuala!

sblum c asben p kerja,dia akan pesan,"jangan buat apa2,rehat saja"..adoiii by,rehat yg memenatkan...aku nda sabar 15hari ni brlalu..spya aku bleh buat apa yg aku mau..dan kadang aku paksa diri juga tuk p kluar mnjemur,dan apa sajala yg aku mampu!

tp dgn ujian bgni,aku bsyukur,aku masih dpilih utk d uji..syukurla..dan aku terpikir rupanya di luar sana byk yg lebih teruk dr aku.aku mungkin cuma 15 hari bgni,tp dluar sana ada ramai yg nasib bgni atau lebih teruk utk sepanjang hidup,so,aku sepatutnya bersyukur sgt2!

Dan d sebalik kekurangan ini,aku punya khabar baik jg..lepas xcdent tu,aku dapat berita dr Dr.yg aku pregnant lg!yayyyy....biarpn kaki patah,tp aku ada rezeki yg lbih besar..syukurla..

Tuesday, 26 July 2011

mengingatkan aku sm dia..

aku ada tebaca satu blog,buat aku ingat yg teramat2 sma arwah anakku..aku sedih gilak baca blognya tuh..btul cakapnya,org slalu ckp ma aku bila aku sedih,'ko ok lagi,tuh bukan anak ptama,lau anak ptama lagi sedih".."kira okla..sekurang2nya ko ada sda anak 2".."ko patut bsyukur,ankmu masih keci tme mninggal,lau sda besar lagi terasa,mmbesar sama2,lagi sedih lepas kehilangan"..ko ok lagi,pasni boleh lagi bh tambah anak.."...semua tuh dialog yg sda basi aku dgar..slalu aku dengar..tp durg nda tau macam mana sakitnya aku rasa..macam blog yg aku baca tuh,nda kira la mcm mana keadaan pn,tu tetap anak,kehilangan ttp sama..nda kira 1 @ 2,lelaki @ pempuan,besar@ keci..tetap sakitttt...

pemergian damian mikail dalam hidup ku skuarga mmg bg kesan btul ma aku..kadang bila dgar lagu sedih2,aku pndai mnangis sndiri..nda kira la lirik lagu tuh kena @ nda ngan situasi..yg pastinya aku mmg gurindam jiwa..sebab aku rind anak aku..kmu apa tau???

setiap kali aku p kubur arwah,aku rasa sedih gila..tp aku nda mo nangis,bb aku takut hubby larang aku pg lagi..bilangnya"kt dlarang melawat kubur kalau untuk besedih2"..jadi aku kuatkan hati dan langkahku jgk tuk melawat dia.

aku tau arwah bahagia dsana..bukan aku patut bsyukur bb dia anak ketiga,bb dia 'pergi'tme baru umur 2 hari,bukan sebab aku masih boleh beranak..tp aku bsyukur bb dia antara yang terpilih berada d sisi ALLAH S.W.T..dia bahagia dsana..ada hikmah d sebaliknya..jadi aku pasrah...

setiap kali aku  di bilik sendiri2,aku buka laci,keluarkan 1 fail warna kuning..d situlah aku simpan kenangan2 arwah tinggalkan..sijil kelahiran bwarna hijau...serta sijil kematian yang setiap kali aku membaca tulisan"meninggal disebabkan sepsis"..aku menangis teresak2..sedih..macam baru semalam terjadi...dan,setiap kali aku melangkah keluar rumah,aku bawa bersama baju arwah yg kusimpan dalam plastik rapi2 spya baunya nda hilang dan setiap kali aku rindu,aku boleh cium baju tuh,aku dapat rasakan macam aku peluk dia..masih ada bau2 lagi..dengan sisa najisnya yg sempat ditinggalkannya d baju tu..aku nda mo cuci pn..

Tuesday, 19 July 2011

x-man 1st class..

Aku biasalah..tiap2 khamis-sabtu mmg cuti,jd kebetulan hr khms tuh ada org order kain.so,aku pn p la ambil stok..hubby pla meng'offer kan diri temankan aku nek train p kl tuk ambl kain,so..dia pn cuti..alasan biasa,MC..hahahhaha..tgah kmi bsiap2 pagi tuh,ntah dr mana timbul idea hubby,antar durg c dania ma jasmine p taska..bab kesian jgk durg ikut nek train..penat,nda selesa..nda bebas..aku pn stuju lah..jd dpendekkan crita kmi pn antar lah budak2 kiut 2 org nih p taska.pa lagi c dania melompat la kesukaan,besa lah..bnyak geng kan dsana..lagi dia suka.tapi,c jasmine???cam tau2 jak..kencang jak mukanya..hahhaha

lepas antar durg d taska,aku hubby ,mamat dn c ipa pn teruskanlah kmi pnya plan mo ambil kain kononnya..nah,dtg pla idea..p tengok wayang..wahhhhh!!!!best2..lama sda nda p tengok wayang ni..last skali pn ma maci ima tme  dmid valley..tu pn brapa bulan yg lalu..hahahha..paling kesian hubby la bh..btahun2 nda meningok wyg..last pn masa baru2 kawin..skali ada anak sda,nah,ndada can lagi...pa lagi dia pn smangatla...

kmi p tgok wayang d times square..mula2 jalan tu cam berat ati jak..yalah kasi tggal durg c dania d taska..macam kejam pla..nah,tpi skali t pigi2 mningu wayang,hilang sekejap tu perasaan besalah..hahahah..ni dsebabkan xman 1st class..hahahaha...tp mmg best lah critanya..

tp,best2 tu xman,aku lagi rasa best bab terasa pla macm time2 bcinta dulu..ahaksss...dulu masa kapel slalu kan p tgok wayang..pa lagi,teimbas la kunun sikit2 cerita tme bcinta2 tuh..hahahha..baru sedar,rupanya bagus jgk skali skala keluar bdua2..mngasi balik tu romantik..hahhaha..

Monday, 27 June 2011

part 1

erm..ni cerita pasal aku pnya 'cinta'la katakan dlm hidup aku..skadar tuk mengimbas2 crita bh kunun...bukan menunjuk2la kan..so,sapa yg rasa2 nda suka,jgn dbaca ok..hehehehhe..

aku ni kan sebenarnya biasa2 jak..dsekolah pn aku ni bkn lah org yg glamer2...tp ntah cmana aku bleh tkenal ngan org ni..kenal tme kakakku c ida buat plan jalan2 p poring,situlah aku mula2 kenal 'org'tu..yg memang kira otai jgk kali urg bilang d skolah.masa tu aku budak2 lagi,baru form 2..hahahahaha..tp masa tu kenal gtu2 jak la..gpun 'dia' tu jauh la umur ngan aku...jadi,aku harap2 lah aku ni ndalah ada apa2 feel ma 'dia' tuh..mngelak la bh kunun2nya ni..tp,lau tjumpa pla,suka jgk..ahaksss

masuk form3,thn 2001,aku lagila slalu jumpa 'dia'tuh..adeh..nda bolh ngelak g..aku pn heran gak bb aku ni ndalah cantik bh..pa lagi lau p skolah..mmg selekeh la bh.sot jgk la aku tme tuh,kunun2 ngelak..tp,lau nda nmpak tecari2 jgk..(pngakuan tuh..ahahahahha..)...pastu,lagi slalu jumpa,lagilah len2 ajk ku rasa..yalah tme tuh aku ni lom g la bkecimpung dlm 'cinta'2 ni kononnya..ya la bh..bukan glamer kan..bah,bila ada yg bagi perhatian gtu..mngelabah..wahahahahha..

dpendekkan cerita tanggal 14 feb.2001 aku sm 'dia' ni jadilah couple kononnya..hahahhaha..lucu jgk..tp,bermula dctulah aku pn mula ada musuh2 dn byk yg nda senang..adeh..yalah,mestilah kali urg nda puas ati cmana la 'dia' tu buli ada kena mngena ma aku.ingat lagi aku,paling aku btrep bila ada yg cakap"hah?ko suka pmpuan tuh?adoi..apa la bh..budak lg bah tu.."..huh!!!!!bikin panas..lau jeles kestau la bh kan..heh,aku budakpn,aku jgk kan dpilih bbanding ko yg cantik tuh..wahahahahha..(bangga).tp,sebenarnya aku malu jgk..jadi,aku pn buat syaratlah ma 'dia'..lau mau jumpa jangan dskolah..anggap jak teda pa2 lau dskolah..uiseh,trepan tu bh...tp kadang,nda sengaja dskolah tjumpa jgk..hahhahaha..(nda buli tahanlaa...cinta munyet kan..wakakakka..)

lepas dr tu,kami pn jumpa2 dluar jak lah...hampir stiap ari jumpa..aku ni pn mmg bilang urg 'cinta karas' la sm dia tu..yala bh..nda pernah2 kan ada jiwa2 bgtu sblum ni..pa lagi 'dia' ni trep2 hebat..macam yg aku suka..kena lgi pndai mngambil ati..(biasalah..lelaki..mulut manis!!)cehh....biarpn kami slalu jmpa,tp masa tu masih g kmi brahsia la kunun2 trutama ma kakakku c ana..bb dia nda brapa stujula katakan..tp nda lama kedapatan jgk..tu gara2 'dia' tuh hadiahkan aku baju,kedapatan pla..hahhahaha..pa lagi,biasalah..kena marahlah..yalah,aku kan 'budak'..wahahahaha..tp,apa aku pduli,mmg kpala batu jgk..aku teruskan jgklah..

kami pn cam urg len kapel la jgk..surat-mnyurat..jumpa bjumpa..perkara biasa..pasal gosip2 tuh,biasalah..bukan tembiranglah kan..'dia' tu kan biasalah..otai kunun2nya..jd aku pn ikut la glamer skali masa tu..wahahahah..prasantan!!!dn sbb tu la jgk kmi brapa kali mau break gara2 tuh suma jgklah..opsss...nnti aku story lagi laa..utk part 1 ni smpai cni dulu..d short cut kan cerita mmg kmi kapel la smpai 'dia' tuh abis skolah..form6..pastu dia p bandar sdkn mncari kehidupan yg ntah apa2 ntah!!!!...to b continue....:)

Monday, 13 June 2011

PeRtama DAn BukAn tErakHiRnYa..

tanggal 15/06/2011(isnin) pukul 10 pagi merupakan hari pertama aku mnjejak kaki ketanah perkuburan dmana arwah ank lelaki ku pertama dikebumikan...inilah hari prtama aku menziarahi dia dn inilah kali pertama aku mnjejakkan kaki di tanah perkuburan..

 
aku sedekahkan Al-fatihah utk arwah dan aku berdoa smoga arwah tenang disana.."sayang,mummy datang...mummy sayang damian...sayang selamanya walaupn mummy nda sempat tunjukkan kasih sayang tu..mummy sayang sgt2 damian..ya ALLAH,sampaikan padanya,aku teramat sayang dia ya ALLAH.."

aku meninggalkan tanah perkuburan itu dengan sedkahkan al-fatihah sekali lg..sayangku damian mikail,nnti mummy datang lg...

OweZ iN mY hEaRt..

dia merupakan seseorang yang telah pergi..namun dia sentiasa dihati..arwah DAMIAN MIKAIL..kehadirannya pd 28.04.2011 dsambut dengan penuh kesyukuran...my 1st baby boy.Selepas dlahirkn ,arwah terus d masukkan ke NICU seremban memandangkan keadaan yg sangat kecil..yalah..pre mature kan..namun,masa tu arwah stabil..cukup sifat,cukup sempurna..dengan rambut yg sangat lebat..airmataku deras mengalir melihat kekuasaan ALLAH S.W.T yg x ternilai itu..



Memandangkan keadaan arwah yg bergantung dgn plbagai peralatan tu,aku x dbenarkan mnyentuhnya lagi dcbbkan DR.takut berlaku infection..yalah,kan bby ku masih belum cukup bulan,antibodinya pn blum kuat lg..so,aku cuma dapat melihat dia jak lah dan setiap kali aku tengok dia dalm inkabutor tu,aku nda berenti mnangis dan berdoa byk2 spya dia selamat dan melepasi saat2 kritikalnya..tapi......semakin hari,keadaan arwah semakin kritikal..oksigen semakin berkurangan...



tanggal 30.04.2011,hubby dapat panggilan telefon dr NICU seremban spya aku dn hubby cepat2 datang..keadaan arwah tenat..hah?????kmi trus p hsptl..sampai d NICU,aku nda dapat tahan lg perasaanku..aku mnangis tngok keadaan arwah yg tercungap2..tenat!!!ya ALLAH..masih terasa kesakitan tu...hubby minta spya aku bersabar..selepas ambil sample darahku,DR trus membuat pmindahan darah pd arwah..selepas beberapa jam,DR pakar trus mmnggil aku n hubby untk berbincang..DR terangkan bhwa DAMIAN MIKAIL ku semakin tenat..aku x sanggup melihat penderitaannya namun akmi ambil keputusan spya DR buatlah apa cara sekalipn spya arwah dpt dselamatkan..tp...ALLAH lebih mnyayangi dia..DR bgtau aku"minta maaf,terus terang sy ckp,baby tak dapat didselamatkan...lebih kurang pukul 2ptg..arwah DAMIAN MIKAIL pergi buat selama-lamanya...arwah mengalami pendarahan otak disebabkan kekurangan oksigen dlm badan...ya ALLAH..hati ini nda dapat menahan sakit!!!aku dn hubby menangis....itulah pertama kali aku tgok hubby menangis sebegitu...



kami dberi ruang untuk bersama arwah buat kali terakhir..arwah diberikan pd aku,aku mngendongnya untuk pertama dan terakhir kalinya..jari jemari kecil itu menggengam jari kelingkingku...mata yg bersinar2 tu spt memerhatikan aku walaupn sebenarnya arwah blum boleh nmpak lg..tp,mungkin ikatan itu yg mmbawa pndangan matanya terus pd aku..merenung tajam ke mataku smpai akhirnya perlahan-lahan mata kecil itu tertutup rapat..arwah menghembuskan nafas terakhirnya d dakapanku...ya ALLAH..kuatkan lah semangatku..aku redha ya ALLAH..aku pasrah dengan kehendakMU..tp airmata ini tetap mengeluarkan airmata cbb aku x mnyangka aku kehilangan dia..aku dn hubby bergilir 2 memeluknya..aku spt nda mau berenti menciumnya..aku sempat bg air susuku dmulut arwah..walaupn cuma setitik...sakit btul aku rasa..



aku mcm nda percaya...aku kehilangan arwah..lebih mnyayat hatiku bila aku mnyambut arwah yg dlitupi kain putih utk dbawa balik dn dsemadikan..aduiiiii...kesedihan tu masih terasa..aku memeluknya erat seerat2nya..ptg tu arwah selamat dkebumikan d tanah perkuburan kajang..



malam tu aku tdur smbil memeluk baju arwah,masih ada bau lg..."ya ALLAH..sampaikan kasih sayang ku untuk ankku dsana,walaupun aku nda sempat memberikan kasih syg itu..tp,hati ini sgt2 syg dia ya ALLAH..sampaikannya ya ALLAH betapa aku sgt2 cinta annku ya ALLAH.."...abadi selama2nya..arwah DAMIAN MIKAIL B.ABDUL HASIM..

Sunday, 6 March 2011

lebih dari cukup..

Inilah org2 yang aku sayang..aku ada dorg pn sda cukup..lebih dr cukup..ni yg aku idamkan dr dulu..ada dia,dn ada mereka..aku rasa bermakna btul ada dorg..dsayang & mnyayangi..hehehehe..harta mmg nda btimbun..tp aku ada dorg..cukupla..syukur alhamdulillah..

Saturday, 5 March 2011

part of my life..


Inilah mimie farha dania..dania yg garang tp penyayang...
dania lahir pd 15/01/2008 d hosp.duchess of kent.
syukurlah dia membesar dgn sempurna..walaupn sllu sakit,
dia ni steady cam daddy nya..


yang ni pula namanya ayesha jasmine..
jasmine yg manja,dan sgt2 manja..
jasmine lahir 21/05/2010..
ni pn sma jgk cam kakaknya,biarpn slalu sakit..tp ttp aktif..

 
DAMIAN MIKAIL

tuk my 3rd baby..nda sempat ambil gambar....
perangaipn aku nda sempat tau..
yang aku tau,aku sangat2 sayang dia spt aku sayang kakak2nya..
dia sentiasa dihatiku..dan aku yakin dia pn sayang aku..

tentangku,dia & mereka..

tentangku,MIMIE FAZLIAH mummy tuk anak2 ku yg cute2 tu..hhehehehe

dia,HASHEM@KELL daddy yg sgt pnyayang,hansem n baik hati..

mereka,MIMIE FARHA DANIA,AYESHA JASMINE & yg akan datang..